Éttermi eszmefuttatások a napelemes rendszerekről

Már hetek óta terveztem, hogy összefutok a gimis osztályfőnökömmel. Korban nagyon közel vagyunk egymáshoz, mi voltunk az első osztálya a főiskolát követően, nem csoda tehát, hogy megmaradt a jó viszony közöttünk. A múlt hétvégén végre sikerült is összehozni a találkát a kedvenc helyi csárdámban. Egy jó gulyásleves és túrós csusza menü fölött elvégre mindig szívesebben beszélget az ember.

Sokat beszélgettünk magánéletről, aktuális problémáinkról és terveinkről és legalább ugyanilyen sokat mesélt az iskoláról, ahol idő közben ő lett az egyik igazgató-helyettes. Lelkesen újságolta például az egyik legújabb vívmányukat: napelemes rendszerrel lepték be az intézmény tetejét! Ismerve a suli méreteit és ebből megsaccolva a fogyasztását nem kell napelem kalkulátor ahhoz, hogy ennyiből megmondjam, ez bizony baromi drága lehetett! Természetesen nem önerőből oldották meg a teljes beruházást, hanem egy Európai Uniós pályázaton sikerült egy komolyabb összeget nyerni a fejlesztésre. Bonyolult és hosszadalmas folyamat volt, ami sok ember összefogását, türelmét és munkáját igényelte, de ahogy az lenni szokott, meg is lett a gyümölcse.

A pályázat megírásához először természetesen egy szakember véleményét kérték ki, aki felmérte az épület adottságait. Szerencsére a nemrég felújított szárny adottságai tökéletesek voltak, mind a tetőszerkezet teherbírását, mind pedig a tájolását tekintve. Egy 600 fős iskola energiafogyasztása természetesen nem összehasonlítható egy 4 fős család otthonáéval (kivéve persze ha egy királyi család sarjai vagyunk és mindenkinek jut egy egész emelet, ahol éjjel-nappal égnek a lámpák), ehhez mérten itt most inkább nem írom le pontosan mekkora mennyiségű napelemre volt szükség, de annyit elárulhatok, hogy a tetőn nem sok szabad hely maradt. Ezek alapján az előzetes tervek és kalkulációk alapján tudták megírni és benyújtani a pályázatot, amellyel jelentős összeget nyertek. A keretet még kiegészítette az önkormányzat és az egyház, így jöhetett létre a most működő rendszer.

Az előzetes felmérésektől a kivitelezés befejezéséig egy év telt el, amelyből a kivitelezés maga csupán 3 munkanapot vett igénybe! Az iskola most már nem elég, hogy önellátó az áramellátása szempontjából és egyáltalán nem fizet villanyszámlát, de a környező épületeit is el tudja látni villamos energiával. Érdemes tehát megragadni az ilyen és ehhez hasonló lehetőségeket, hiszen rengeteget spórolhatunk egy kis munkával és összefogással!